Karhu ja hirvi
Kolme
karhua. Tekopaikka, tekijä ja ajankohta tuntemattomia. Kuva:
Nautelankosken museo
Itä-Karjalassa tuhansien tuhkakuppien, peilinkehysten, veitsien ja
muiden koristeeksi tuli karhu. Karhu oli suhteellisen yleinen, ja monia
eläimen näkeminen insiproi veistotöihin. Tavallisesti karhu on
ihmismäisessä asennossa ja kannattelee käpälissään esinettä. Karhut
esiintyvät usein pareittain tai kolmisin.
Kaksi
esimerkkiä karhu-aiheisista puhdetöistä: vasemmalla kaksi rumpua
pitelevää karhua, oikealla karhukoristeinen tuhkakuppi.
Kuvat: Nautelankosken museo
Karjalan kannaksella harrastettiin enemmän
hirviveistoksia. Näiden veistosten valmistaminen alkoi ilmeisesti
keväällä 1942. Tavallisesti näissä veistoksissa noin 40 cm korkea hirvi
seisoo yksinään valppaana neljällä jalalla, pää koholla ja sarvet
ojossa. Etenkin Valkeasaaren lohkolla tehtiin tällaisia veistoksia.
Joitakin poikkeuksiakin luonnollisesti esiintyy, mutta karhu esiintyy
puhdetöissä yleensä Laatokasta pohjoiseen, missä sen kannat olivat
Neuvostoliiton aikana kasvaneet suuriksi. Myös hirvikanta oli
poikkeuksellisen runsas, mutta suomalaisten sotilaiden laillisen ja
laittoman pyynnin seuraksena määrä väheni rajusti asemasodan aikana.
Valkeasaaren lohkolla valmistettu hirvipatsas. Kuva: Nautelankosken museo
Myös
muita eläimiä, etenkin vaakunaeläimiä kuten leijonaa käytettiin
koriste- ja veistoaiheina. Karhu oli kuitenkin aiheista yleisin, ja
kontio on ikuistettu lukuisiin veistoksiin, tuhkakuppeihin,
puukontuppiin ja -kahvoihin sekä muihin esineisiin.
Lietolaisten puhdetöistä
Liedon
alueelta ei ole todettavissa erityisesti kotipaikkakunnalta peräisin
olevaa esinemallia, jonka pohjalta olisi tehty esineitä rintamalla.
Veteraanien ja näiden omaisten keskuudesta löytää
runsaasti käsipeilejä, joiden malli on todennäköisesti opittu
Karhumäellä. Samoin monilla perheillä on tuohisandaalit, jotka ovat
ilmeisesti saman tekijän käsistä. Esineitä kertyi hankkeen aikana
kuitenkin verrattain vähän, joten laajempaa vertailua ei ole
toistaiseksi mahdollista tehdä.
Liedon
erikoisuutena on hankkeen puitteissa havaittavissa tiettyjen
esineryhmien, kuten pahka- ja olkitöiden puuttuminen. Erityisen
yleisenä esineryhmänä on asiakirjoista, haastatteluista ja muista
lähteistä noussut esille pärekorit. Vaikka niitä ei ole säilynyt
nykypäiviin, on niitä selkeästi tehty lietolaisyksiköissä määrällisesti
eniten.
Paluu sivun
ylälaitaan>>